Opis projektu
Projekt "Gordonki" to cykl umuzykalniających zajęć dla małych dzieci (od niemowląt do 3. roku życia) oraz ich opiekunów. Składa się z dwóch sezonowych edycji – wiosna-lato oraz jesień-zima – z których każda obejmuje 14 spotkań po 50 minut. W jednej grupie uczestniczy maksymalnie 12 opiekunów z dziećmi, co zapewnia kameralną atmosferę oraz indywidualne podejście.
Razem: 2 grupy po 12 osób.
Grupy mają charakter zamknięty.
Zajęcia odbywają się w godzinach przedpołudniowych.
Program zajęć obejmuje:
– Śpiew w dwugłosie (głos męski i żeński) bez akompaniamentu instrumentów – dzieci słuchając ludzkiego głosu są w stanie naturalnie przetwarzać i interpretować dźwięki. To właśnie głosem budujemy podstawy harmoniczne i rytmiczne piosenek oraz krótkich utworów.
– Śpiew w zróżnicowanych skalach – takich jak dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska, eolska, lokrycka, jońska czy molowa. Uczestnicy mają okazję doświadczać zarówno klasycznych, jak i nietypowych rozwiązań harmonicznych, melodycznych i rytmicznych.
– Każde zajęcia zostaną zakończone częścią relaksacyjną z żywą muzyką i instrumentami – dzieci słuchają kojących brzmień takich instrumentów jak pianino, flet poprzeczny, afrykańska kalimba, fletnia Pana czy ukulele. Każdy z nich posiada unikalną barwę, która wzbogaca doświadczenie muzyczne i stymuluje rozwój słuchu.
Reakcja dziecka na muzykę jest najcenniejszą inspiracją do tworzenia materiału zajęć. "Gordonki" dzieją się na żywo, tu i teraz – zajęcia są w dużej części improwizowane.
Dzięki takiemu głębokiemu zanurzeniu dziecko zaczyna rozumieć muzykę i sprawnie posługiwać się „muzycznymi narzędziami”.
Prowadzący (2 prowadzących: mężczyzna i kobieta):
Osoby prowadzące zajęcia "Gordonki" powinny posiadać odpowiednie przygotowanie merytoryczne i doświadczenie w pracy z małymi dziećmi oraz opiekunami. Wymagane kwalifikacje to:
– wyższe wykształcenie muzyczne (przynajmniej jeden prowadzący)
– certyfikat ukończenia szkolenia I i II stopnia z teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona (kurs Fundacji Kreatywnej Edukacji lub równoważne) - przynajmniej jeden prowadzący
– doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku 0–3 lata, szczególnie w kontekście zajęć muzycznych, edukacyjnych lub rozwojowych
– przygotowanie muzyczne i wokalne
– doświadczenie w prowadzeniu zajęć opartych na improwizacji muzycznej
– znajomość gry na instrumentach akustycznych (ukulele, dzwonki na tubach, flet poprzeczny, kalimba) - do prowadzenia części relaksacyjnej
Rekrutacja na zajęcia będzie prowadzona w sposób wskazany przez zespół Urzędu Miejskiego w Grodzisku Mazowieckim. O zakwalifikowaniu do udziału w warsztatach decydować będzie kolejność zgłoszeń.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu oraz jego beneficjenci
Wczesny kontakt z muzyką wspiera rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka. Zajęcia "Gordonki" stymulują potencjał maluchów od pierwszych miesięcy życia, wzmacniając słuch, rytm i język. Dziecko łatwiej uczy się śpiewu, gry na instrumentach, a także nabywa kompetencje językowe – w tym akcent zbliżony do native speakera.
Projekt kierowany jest do rodziców i opiekunów dzieci do 3. roku życia, ze szczególnym uwzględnieniem mam przebywających na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich. Zajęcia stwarzają przestrzeń do wspólnego, twórczego spędzania czasu z dzieckiem oraz wspierają jego rozwój poprzez muzykę i ruch.
Jednocześnie projekt pełni ważną funkcję społeczną – daje możliwość nawiązania kontaktów i budowania relacji pomiędzy rodzicami/opiekunami oraz uczestniczenia w wartościowych działaniach wspierających rozwój osobisty i rodzinny. W zajęciach mogą brać udział także opiekunowie prawni, babcie, a także nianie – każda osoba towarzysząca dziecku w jego codziennym rozwoju.